Verzia pre slabozrakýchKlasické zobrazenie | Kontakty | RSS | Verzia pre tlač | English
Hore

Ako budeme parkovať?

31.08.2012 - V posledných mesiacoch sa intenzívne pripravujú nové pravidlá parkovania pre Bratislavu. Komisie rokujú na magistráte i v jednotlivých mestských častiach. Cieľom je definovať základné vzťahy v problematike parkovania domácich obyvateľov, návštevníkov a prichádzajúcich za prácou, a to vo väzbe na vyznačené zóny parkovania, stanovenie príslušných poplatkov a zavedenie účinnej kontroly pravidiel. Je najvyšší čas zastaviť nekontrolovaný rozvoj individuálnej automobilovej dopravy a vytvoriť priestor na skvalitnenie života v meste. Systém parkovania musí zvýhodňovať trvalo bývajúceho občana a znemožniť dlhodobé parkovanie a odstavovanie vozidiel návštevníkov. Zároveň je potrebné preveriť možnosti budovania záchytných parkovísk, resp. parkovacích domov. Vyhradené parkovacie miesta budú postupne zrušené, zostanú len pre zdravotne ťažko postihnuté osoby, bezpečnostné zložky, diplomaciu a taxíky na stanovištiach. Cieľom je znížiť počet vozidiel v uliciach, zintenzívniť prepravu mestskou hromadnou dopravou a zachytiť návštevníkov mestskej časti (mesta) v okrajových polohách s hromadnými garážami a záchytnými parkoviskami, odkiaľ by sa prepravili do centra verejnou dopravou.
V Novom Meste máme rozpracovaný úvodný projekt regulovaného parkovania pre dve územné oblasti vymedzené Kramármi, resp. Šancovou, Trnavskou, Tomášikovou a Račianskou ulicou, projektovaná kapacita je asi osemtisíc miest. Treba sa poponáhľať, lebo Staré Mesto už prijíma vlastné zásady a hrozí, že časť ich áut bude parkovať u nás.
Rezidenti dostanú prednosť
Rezidentom sa stane vlastník bytu s trvalým pobytom v mestskej časti, ktorý má vzťah k vozidlu a vodičský preukaz. Otázkou zostáva, či bude rezidenčná karta viazaná na trvalý pobyt alebo na obytný priestor. S rezidenčnou kartou za základný ročný poplatok (napr. 30 eur) môže rezident parkovať zadarmo na vyznačených státiach (zónach) v rámci svojho bydliska 24 hodín denne.
Rezident získa kartu na vozidlo v súkromnom vlastníctve alebo na služobné auto, ktoré používa na súkromné účely (platí aj pre lízing). Každá ďalšia karta na druhé, prípadne tretie auto rezidenta bude spoplatnená (napr. 300, resp. 500 eur/rok). Ak je v bytovom dome (na pozemku rodinného domu) možné parkovanie mimo ulice, vlastník sa nepovažuje za rezidenta oprávneného získať miesto na verejnej ploche. Tento rezident bude mať však zľavu zo základného poplatku, pretože parkuje na vlastnom pozemku. Nové pravidlá sú určené pre verejný priestor, netýkajú sa parkovísk na súkromných pozemkoch a vo vnútroblokoch obytných budov, ktoré podliehajú osobitnému režimu.
Lepšie využitie parkovacích miest
Potrebné je preferovať krátkodobé parkovanie s viacnásobným využitím miesta a znevýhodniť dlhodobé odstavenie automobilov v uliciach. Za základný časový úsek krátkodobého parkovania sa považuje čas od 8. h do 18. h. V tomto čase rezident vo „svojej“ zóne neplatí, v iných zónach Nového Mesta platí 50 percent z komerčnej ceny alebo 2 eurá za celý čas parkovania (podľa atraktivity). Návštevník mestskej časti (mesta) bude v rezidenčnej zóne spoplatnený progresívne, podľa časového sadzobníka a významu lokality. V tzv. zónach atraktivity (napr. pri nemocniciach na Kramároch) bude povolené výlučne krátkodobé parkovanie (napr. 2,5 hodiny). Platby za parkovanie sa uskutočnia mobilom (sms správa, kód) alebo stieracími parkovacími kartami. Označenie parkovacích miest bude vodorovné a zvislé, dopravnými značkami s dodatkovou tabuľkou. Technológia umožní platiť iba za skutočný čas parkovania. Mestský elektronický systém poskytne informácie o dostupných parkovacích kapacitách.
Od 18. do 8. h slúžia parkovacie miesta iba rezidentom, v prípade ich prebytku môžu byť aj v tomto čase spoplatnené pre návštevníkov. Zvažuje sa možnosť ročnej predplatnej parkovacej karty pre tých, ktorí dochádzajú za prácou do mestskej časti. Môže byť prenosná, prípadne pre konkrétne auto. Diskutuje sa aj o potrebe krátkodobého neplateného parkovania pri odvoze detí do škôlky a pod. Lokality na umiestnenie hromadných garáží si určia mestské časti. Mesto ponúkne zvýhodnený dlhodobý prenájom pozemkov. Viacerí investori, resp. jeden investor pre viac projektov môžu rozbehnúť činnosť s návratnosťou investície. Mestskou časťou (mestom) regulované ceny za prenájom parkovacieho miesta alebo krátkodobé parkovanie vytvoria vhodné podmienky na tento spôsob parkovania.
Efektívnejšia hromadná doprava
Záchytné parkoviská opatrené bezpečnostným systémom je výhodné budovať v spolupráci s obchodnými reťazcami, ktoré majú na tento účel vyčlenené pomerne veľké plochy. Najvhodnejšia poloha záchytných parkovísk je mimo intravilánu alebo priamo pri vstupe komunikačných tepien do mesta, s väzbou na MHD (integrácia lístka MHD do parkovacieho poplatku).
Mestská hromadná doprava bude podľa potreby disponovať expresnými linkami. Tie budú mať k dispozícii vyhradený pruh, ktorý využijú aj vozidlá s tromi a viacerými osobami. Zvýšime tak vyťaženosť osobných automobilov, ktorá je dnes na úrovni 1,2 os/auto. To znamená, že až v každom piatom aute sa vezie aspoň jeden spolujazdec. Nová dopravná politika parkovania si bude vyžadovať dôslednú kontrolu priamo v uliciach. Miestny kontrolór bude vybavený elektronickým zariadením komunikujúcim s platobným mechanizmom a s riadiacim strediskom Mestskej polície, dokáže zhotoviť potrebnú fotografiu a skontrolovať čas parkovania vozidla. Mesto Bratislava by malo mať regulovaných 30-40 tisíc uličných parkovacích miest do dvoch rokov, v súčasnosti je to len asi šesťtisíc miest. Výnosy z parkovacieho systému sa použijú na jeho dobudovanie a prevádzku, na realizáciu záchytných parkovísk, resp. hromadných garáží a rozvoj MHD.
Postupne bude nevyhnutné uplatniť rovnaké parkovacie pravidlá na celom území hlavného mesta, v koordinácii so všetkými druhmi dopravy. Vzhľadom na obsiahlosť týchto pravidiel, ktoré sú v procese tvorby, má tento text skôr informatívny charakter. Konečné znenie pravidiel budú na jeseň schvaľovať zastupiteľstvá mesta a mestských častí.

Otto Novitzky
(Hlas Nového Mesta, september/2012) 


Posledná aktualizácia: 31.08.2012 12:29
Hore
Hore
Hore