Verzia pre slabozrakýchKlasické zobrazenie | Kontakty | RSS | Verzia pre tlač | English
Hore

Ako naučiť deti myslieť

01.03.2012 - Keď som navštívila sobotňajší seminár programu Čítaním a písaním ku kritickému mysleniu na základnej škole s materskou školou Riazanská, miestnosť, kde školenie prebiehalo, nebolo treba hľadať. Školskou chodbou sa šíril taký živý ruch, akoby tu trávili prestávku žiaci posledných ročníkov, a nie učitelia.
Potom však všetko stíchlo a pedagógovia pozorne sledovali prezentovanie výsledkov pracovných skupín. Nový spôsob vyučovania, ktorým chce škola osloviť dnešné deti i rodičov, stavia na netradičných základoch. Podporuje hĺbavé myslenie, hľadanie súvislostí, toleranciu k rôznym názorovým hľadiskám. Začalo sa to snahou o demokratizáciu školstva Niekdajší minister školstva Ján Pišút pri návšteve USA v roku 1991 položil svojim partnerom otázku „Ako učíte demokracii?“
Odpoveď mu ponúkli pedagógovia z University of Northern Iowa Jeannie Steele, Ph.D. a Kurt Meredith, Ph.D. Navrhli projekt, ktorý odštartoval svoju činnosť na severnom Slovensku, preto profesijná organizácia dostala meno Združenie Orava. S finančnou podporou Nadácie pre medzinárodný rozvoj v štáte Iowa, Americkej informačnej agentúry a Nadácie otvorenej spoločnosti – Slovensko rozbehli vzdelávacie programy pre učiteľov základných a materských škôl. Presadzujú v školách postupy podporujúce princípy demokracie, tolerancie a spolupráce, usilujú sa nanovo definovať vzťahy medzi učiteľmi, žiakmi, rodičmi a riadiacimi pracovníkmi. Podporujú komunikáciu a spoluprácu medzi stupňami škôl aj medzi jednotlivými členmi školskej komunity a pripravujú mladých ľudí na život v demokratickej spoločnosti.
Ak sa škola rozhodne zapojiť sa do projektu, musí sa vyškoliť minimálne 80 percent jej pedagogických pracovníkov, aby to celé malo zmysel,“ hovorí PhDr. Pavol Pánik, CSc., certifikovaný lektor programu. Podľa jeho slov dnešní učitelia dokážu motivovať žiakov neraz aj v provizórnych podmienkach. Učiteľ nemôže súťažiť v objeme vedomostí s internetom, svoju bývalú exkluzívnu pozíciu dávno stratil, veď deti dokážu nájsť podstatne viac informácií o tom, čo ich zaujíma. Prednosťou učiteľa je schopnosť narábať s informáciami, preto je cieľom programu poskytnúť pedagógom stratégie a metódy ako na to. Riazanská rozhodla, že sa pridá V každom kraji sa novým spôsobom vzdelávajú učitelia jednej základnej školy.
Cieľom je vybudovať na Slovensku „školy, ktorým to myslí“, a tak vo výchove uplatňujú kritické a tvorivé myslenie. Od detí, ktoré dnes pripravujú na ich budúce povolania, sa totiž bude očakávať nielen vysoký individuálny výkon, ale predovšetkým schopnosť pracovať v tíme. Učiť deti kritickému mysleniu a uplatňovať pritom demokratické prístupy nie je jednoduché, sám učiteľ musí najprv preniknúť do hĺbky tejto metodiky, a to môže trvať aj viac rokov.
Deti to pochopia veľmi rýchlo, chcú spolupracovať, lebo okamžite vycítia, že im to niečo dáva. V triednych kolektívoch si stanovujú vlastné pravidlá, diskutujú o tom, čo je správne, učia sa komunikovať, poskytovať si spätnú väzbu aj vcítiť sa do druhého,“ tvrdia učiteľky, ktoré sa rozhodli pracovať modernými metódami.

Jana Škutková


Posledná aktualizácia: 21.08.2012 12:28
Hore
Hore
Hore