Verzia pre slabozrakýchKlasické zobrazenie | Kontakty | RSS | Verzia pre tlač | English
Hore

Nový vietor v EKO-podniku

Nový vietor v EKO-podniku
27.01.2012 - Na novembrovom zasadnutí schválili poslanci miestneho zastupiteľstva do funkcie výkonného riaditeľa spoločnosti EKO-podnik verejno-prospešných služieb inžiniera Roberta Molnára. Porozprávali sme sa s ním o prvých skúsenostiach a, samozrejme, aj o plánoch do budúcnosti. Prácu tejto organizácie Novomešťania pozorne sledujú.

Aké sú vaše pracovné skúsenosti, môžete nám ich priblížiť?
Moje skúsenosti by asi najvýstižnejšie vyjadrilo označenie „krízový manažér“. Šesť rokov som riadil obchod a marketing vo švédsko-slovenskej obchodnej spoločnosti. Riešil som aj činnosti súvisiace s klientskym servisom a službami, čo plánujem využívať v súčasnej práci. V novej pozícii môžem uplatniť aj skúsenosti s riešením otázok efektivity práce a personalistiky, a to komunikáciou so zamestnancami i klientmi.
V čom je vaša práca iná v porovnaní s predchádzajúcou?
(Smiech) Nečakal som, že ma starosta bude tak „bombardovať“ – pravidelne mi volá alebo píše SMS, keď zbadá, že niekde niečo nie je pokosené, upratané, opravené. V pondelok po víkende obvykle nachádzam v e-maile zoznam nových úloh, ktoré vychádzajú z jeho obhliadky mestskej časti. A teraz vážne. Prišiel som, aby som pomohol zlepšiť chod EKO-podniku, a tým pomohol Novému Mestu, aby vyzeralo krajšie. Klientom tak nie je jednotlivec či firma, ale viac než 40 tisíc Novomešťanov. A to je výzva, ktorú som rád prijal.
Poslanci vás do funkcie zvolili jednomyseľne, čo nebýva celkom bežným javom. Čomu to pripisujete?
Ešte v priebehu výberového obdobia som bol poverený vedením podniku. Veľa som komunikoval s poslancami, pracovníkmi úradu, zodpovednými manažérmi a mohol som preukázať prvé výsledky v rámci šetrenia a návrhov na zvýšenie efektívnosti práce. Týkali sa najmä fungovania tržnice, lanovky, množstva zelených plôch, ktoré sme vyčistili. Mnohé výsledky mojej práce boli bezprostredne viditeľné. To ich zrejme presvedčilo.
Čo považujete za najdôležitejšie úlohy najbližších mesiacov?
Starosta a poslanci nás tlačia do toho, aby sme robili viac práce za menej peňazí oproti minulosti. Čaká nás množstvo úloh – či už ide o starostlivosť o zeleň, údržbu ciest 3. a 4. triedy, ich čistenie, polievanie, zimnú údržbu. Snažím sa riešiť aj zanedbané problémy vo vnútri podniku, zlepšiť pracovné podmienky a posilniť bezpečnosť práce, aby všetko bolo v súlade s nariadeniami, zákonmi atď.
Efektívnosť našej činnosti sa usilujem zvýšiť lepšou kontrolou a komunikáciou. Konečným cieľom  je spokojný občan. I keď to nedokážem zabezpečiť tak rýchlo, ako by som chcel a ako som pri svojom nástupe predpokladal. Vzhľadom na legislatívu sú zmeny v štátnej správe pomalšie ako v súkromnom sektore, všetko podlieha schvaľovaniu.
V akom stave ste EKO-podnik našli?
Rozdelený na troch pracoviskách, s dvorom plným nefungujúcej techniky, deravou strechou nad skladom so soľou a s pracovníkmi, ktorí čakali, či sa bude robiť všetko po starom, alebo sa budeme snažiť viacej.
Z druhej strany som našiel veľa ľudí, ktorí ovládajú svoju prácu, poznajú Nové Mesto a trávnik, ihrisko, či lanovku berú ako „svoje“. Majú návrhy a nápady, ktoré chcem aplikovať a  stavať na nich. Hľadám cesty ako ich odmeniť za kvalitnú prácu, aby boli spokojní a cítili, že si ich vážim.
Všade sa šetrí, ako sa to prejavuje u vás?
Popri hľadaní úspor pri prevádzke lanovky sa zaoberáme možnosťami zníženia energetických nákladov na tržnicu, aby sme dokázali znižovať aj celkové náklady na prevádzku. Tento rok skončíme s nájmom jedného z troch priestorov, v ktorých EKO-podnik pôsobí.
Výrazne sa darí šetriť prevádzkové náklady napriek starému strojovému vybaveniu osobným prístupom pracovníkov a ich stálou kontrolou.
Šetrenie však nie je len o tom, kde aké výdavky zoškrtáte...
Určite. Zlepšilo sa napríklad dodržiavanie pracovného času, ktoré v minulosti nebolo práve ideálne. Postupne sa rozlúčime s ľuďmi, ktorí sa práci vyhýbajú a počas pracovného času sa skrývajú či opierajú o náradie.
Na internetovej stránke mestskej časti uvádzame najbližšie plánované aktivity. Občas nevyhnutne dochádza k zmenám, ale občan to má stále pod kontrolou. Chcel by som časom zriadiť na webe interaktívnu mapu, kde ľudia uvidia, kto má v správe ktorú cestu alebo plochu. Aby vedeli, komu dať návrhy a pripomienky a našli tu kontakt na konkrétneho správcu.
Čo vlastne robia vaši ľudia, keď ich práve nevidíme kosiť či čistiť ulice?
Zrejme narážate na to, že naše vyťaženie je výrazne ovplyvnené sezónnosťou. Potrebujeme efektívnejšie využívať našich ľudí po celý rok. Mimo sezóny presúvame ľudí na iné práce, napríklad opravujú lavičky, renovujeme veľkokapacitné kontajnery, aby sme nemuseli kupovať nové. Postupne chceme zabezpečovať aj niektoré iné služby, ktoré doteraz robili externí dodávatelia.
Dnes dostávate peniaze na chod podniku od mestskej časti. Nedokážete si ich zarobiť aj inde?
Dnes sme rozpočtová organizácia, zatiaľ to nie je možné. Rád by som zmenil fungovanie EKO-podniku, aby mohol pôsobiť do istej miery aj komerčnejšie a poskytovať služby obyvateľom aj priamo. Získali by sme tak ďalšie prostriedky na našu prevádzku. Samozrejme, bude potrebné, aby tieto služby boli cenovo zaujímavé pre občanov aj pre nás.
V zime ľudia kriticky sledujú najmä údržbu ciest. Ktoré cesty sú v kompetencii mestskej časti a staráte sa o ne vy a ktoré patria do starostlivosti mesta či kraja?
Máme v správe cesty 3. a 4. triedy, väčšinou sú to cesty, kde nepremáva hromadná verejná doprava. Veľké cesty spravuje magistrát, tu nemôžeme zasiahnuť. Zdedená technika však nestačí na kvalitné pokrytie všetkých činností, preto v rozpočte riešime nákup a opravu strojov. Prosím však aj obyvateľov, aby v prípade snehu neparkovali v úzkych uličkách, lebo bránia prístupu techniky.
Zimná údržba je spojená so solením ciest, ktoré neprospieva životnému prostrediu. Ako chcete riešiť tento problém?
Kde je to možné, používame pri posypoch drvinu, aj keď ju potom treba odstraňovať. Je ekologickejšia a ohľaduplnejšia k životnému prostrediu, ľuďom, zvieratám i autám. Pri použití soli prízvukujem našim vodičom, aby dávali len nevyhnutné množstvo a častejšie nastavovali intenzitu rozmetávania.
Postupovať citlivo voči životnému prostrediu sa však snažíme aj pri iných aktivitách. Vo všeobecnosti používame ekologické farby, napr. na nátery lavičiek, viac dbáme aj na separovanie odpadu.
Ako vnímate prvé výsledky svojej práce?
Vidím, ako sa postupne celý EKO-podnik viac začína orientovať na reálne prínosy. Ľudia v podniku sa väčšmi ako v minulosti pozerajú na to, čo robia, či to robia efektívne, kvalitne a ako vyzerá výsledok. Z druhej strany, oblastí, ktoré si vyžadujú pozornosť, je veľmi veľa a všetko nejde ihneď ani naraz.
Za rok by som už chcel vidieť efektívnu spätnú väzbu. Vítam všetky konštruktívne návrhy, snažím sa s ľuďmi stretávať a vypočuť si ich. Preto chcem rozvíjať komunikáciu s občanmi a občianskymi združeniami v mestskej časti. Teším sa na ich podnety na e-mailovej adrese molnar@ekovps.sk alebo na telefónnom čísle 02/44259188.

Jana Škutková



Posledná aktualizácia: 21.08.2012 10:24
Hore
Hore
Hore