Verzia pre slabozrakýchKlasické zobrazenie | Kontakty | RSS | Verzia pre tlač | English
Hore

Tržnica na Trnavskom mýte. Má „stará dáma“ perspektívnu budúcnosť?

Tržnica na Trnavskom mýte. Má „stará dáma“ perspektívnu budúcnosť?
01.04.2012 - Tržnica na Trnavskom mýte začala slúžiť bratislavskej verejnosti v roku 1984. Má teda už „zrelý vek“ a za sebou 28 rokov intenzívneho využívania. Keď sa záujem o prenájom priestorov po roku 1989 ešte zvýšil, urýchlilo to opotrebenie budovy i technológií. Žiaľ, chýbala potrebná údržba, ani investícií nebolo, a tak dnešný stav neprekvapuje. O problémoch i perspektívach tržnice sme sa rozprávali so Stanislavom Pavlovičom, zástupcom riaditeľa EKO-podniku VPS.

S akými pocitmi ste prevzali zodpovednosť za riadenie tržnice?
Vedením tržnice som bol poverený na začiatku februára 2012 po zmenách v organizácii EKO - podniku VPS. Ale už od augusta 2011 som spolupracoval na riešení jej problémov s naším novým riaditeľom Ing. Robertom Molnárom. Môj prvý dojem z tržnice nebol dobrý. Ani veľmi nepreháňam, keď poviem, že dobre fungovali len otváracie hodiny... Napriek nedobrému pocitu zo zanedbaného prostredia ma prekvapil rozsah ponúkaných služieb a sortimentu. V tržnici nájdete takmer všetky tovary a služby dennej spotreby, čo pri zbežnom pohľade ani nie je zjavné. Za to si zaslúžia uznanie súčasní nájomcovia a prevádzkovatelia, aj keď podmienky na ich činnosť rozhodne nie sú ideálne. Najväčším problémom bolo podľa mňa to, že chýbala koncepcia riadenia a celkového smerovania tržnice, nedodržiavali sa dohodnuté podmienky zo strany niektorých nájomcov, ale aj prenajímateľa. Transparentná nebola ani tvorba cien a výber nájomcov. Tí neraz zaberali a svojvoľne využívali priestory a služby, na ktoré nemali nárok. Napokon spomeniem aj ľahostajnosť k majetku a verejným priestorom , problém hygieny, čistoty prostredia a bezpečnosti.
Na čo ste sa zamerali v prvom rade?
Zmenili sme organizačnú štruktúru – na chod tržnice má teraz väčší vplyv kontrola a riadenie priamo z nášho ústredia. Všetky činnosti v oblasti ekonomickej, energetickej, personálnej i pri zabezpečovaní služieb posudzuje a rieši nový tím odborníkov. Podieľali sa už aj na návrhu novej metodiky tvorby cien a na podmienkach prenajímania priestorov. Znepokojujú ma sťažnosti návštevníkov, a paradoxne aj nájomcov, na problémy s bezpečnosťou a poriadkom. Poukazujú na dlhodobo zanedbané služby, krádeže a poškodzovanie majetku či na prítomnosť osôb porušujúcich zásady občianskeho spolunažívania. Rokovali sme preto s dodávateľom bezpečnostných služieb, požiadali sme o ich výrazné posilnenie a zlepšenie. Prísnejšie teraz sledujeme aj prácu bezpečnostných pracovníkov. Zlepšovanie technického stavu tržnice limitujú naše dnešné finančné možnosti. Tržnica by si vyžadovala rekonštrukciu vzduchotechniky, vykurovania, chladenia, inžinierskych sietí aj stavebné opravy. Predpokladané investície vo výške asi 3 mil. eur by sa vrátili v úsporách na kúrení a chladení, čo by sa premietlo aj do cien nájmu.
Investície sú iste potrebné, ale čo dokážete urobiť v súčasných podmienkach?
Snažíme sa lepšie udržiavať technický stav zariadenia a priestorov, aspoň v rámci našich možností. Ide predovšetkým o údržbárske práce a opravy, veď často práve drobné veci zlepšujú celkový pocit z prostredia. Vymieňame staré svietidlá, nefunkčné inštalácie, rozvody, pútače a netypické konštrukčné prvky. Postupne natierame plochy a konštrukcie, zasklievame rozbité sklené plochy, opravujeme trhové stoly. A prísnejšie sledujeme upratovanie.
Zaznamenali zmeny aj nájomníci, prípadne zamestnanci?
Isteže, reakcie nenechali na seba dlho čakať. Niekto naše snahy prijíma, niekto ich odmieta, prípadne nám pripisuje negatívne javy z minulosti. Snáď je to tým, že sa ľudia dlhodobo stretávali s apatiou, neochotou alebo nedostatočnou informovanosťou. Chceme to zmeniť.
Robíte niečo aj pre to, aby ste tržnicu a jej nájomníkov zviditeľnili?
Pripravujeme informačný systém, ktorý v minulosti chýbal, zmení sa aj značenie priamo v tržnici. Popritom sa snažíme využívať tlač a ďalšie médiá, informujeme o možnostiach prenájmu prostredníctvom realitnej kancelárie a podobne.
Na koho sa môže obrátiť človek, ktorý si chce prenajať predajnú plochu v tržnici? Záujemca o bližšie informácie môže kontaktovať EKO – podnik verejnoprospešných služieb, a to telefonicky, poštou, mailom alebo osobne na adrese sídla nášho podniku či priamo v tržnici. Pre úplnosť uvádzam kontaktné údaje: Adresa: EKO – podnik VPS, Halašova 20, 832 90 Bratislava Telefón: 4425 9188, 5542 5945, E-mail: ekotrznica@ekovps.sk
Aká je koncepcia rozvoja tržnice z dlhodobého hľadiska?
Koncepcia je jednoduchá - treba zlepšiť a dlhodobo udržiavať dobrú kondíciu a funkčnosť tržnice. Ako to urobiť, je už iná otázka a skrýva sa za ňou veľké množstvo práce. Aby sa znížili prevádzkové náklady, bude nevyhnutná rekonštrukcia budovy, no už predtým chceme zlepšiť vzhľad a prostredie tržnice a jej okolia, postarať sa o poriadok, čistotu a bezpečnosť. Postupne odstraňujeme disproporcie v cenách nájomného a zavádzame jasné pravidlá, aby sa všeobecne záväzné predpisy a zmluvné podmienky dodržiavali ako samozrejmosť. Pripravovaný informačný systém a propagácia pomôžu zvýšiť obsadenosť a návštevnosť tržnice a ďalej rozšíriť ponuku tovaru a služieb.

Tržnica je miestom, ktoré má svoju osobitú povahu a charakter, rozhodne nemá byť ďalším uniformným nákupným centrom. Svetové veľkomestá si starostlivo udržiavajú svoje charakteristické trhoviská, pretože nesú v sebe geniusloci – ducha miesta a atmosféru priťahujúcu domácich obyvateľov i turistov. Aj dôraz na tieto nehmotné hodnoty posunie bratislavskú tržnicu na vyššiu úroveň. Aby mohla využiť svoj potenciál plynúci z umiestnenia na križovatke v širšom centre mesta.

Zhovárala sa Jana Škutková
(Hlas Nového Mesta, apríl/2012)
 


Posledná aktualizácia: 21.08.2012 14:08
Hore
Hore
Hore